ΕΛΛΗΝΩΝ ΔΡΩΜΕΝΑ
ΙΣΗΓΟΡΟΣ ΙΣΟΝΟΜΟΣ
ΓΛΩΣΣΟΔΕΤΕΣ
Ο παπάς ο παχύς έφαγε παχιά φακή. Γιατί παπά παχύ έφαγες παχιά φακή ;
Έφαγα ξερά βραστά σπαστά σκαστά κουκιά,
με την
ξερή βραστή σπαστή σκαστή κουτάλα.
Άσπρη πέτρα ξέξασπρη κι απ’ τον ήλιο
ξεξασπρότερη.
Εκκλησιά μολυβδοτή
μολυβδοκοντυλοπελεκητή.
Ποιος την μολυβδοκοντυλοπελέκησε ; Ο
γιός
του μολυβδοκοντυλοπελεκητού.
Της καρέκλας το ποδάρι
ξεκαρεκλοποδαριάστηκε.
Μια πάπια μα ποια
πάπια.
Πέμπτη πέφτει ο
πεύκος κάτω.
Βρίσκω ξαναβρίσκω τις πόρτες
κλειδωτές, κλειδωμένες
και
κλειδαμπαρωμένες.
Άσπρο χαρτί και ξέξασπρο και ξέξασπρο
μελάνι και
ξέξασπρη γραμματική, ξέξασπρο γράμμα
κάνει.
Τι να ‘γινε με το γιο του Ρουμπή, του
Κουμπή, του
ρουμποκομπολογή,
που βγήκε να ρουμπέψει, να
κουμπέψει, να ρουμποκομπολογέψει και τον βρήκαν
οι ρουμπήδες, οι κουμπίδες, οι ρουμποκομπολογήδες
και του πήραν τα ρουμπιά του, τα κουμπιά του, τα
ρουμποκομπολογιά του.
κουμπέψει, να ρουμποκομπολογέψει και τον βρήκαν
οι ρουμπήδες, οι κουμπίδες, οι ρουμποκομπολογήδες
και του πήραν τα ρουμπιά του, τα κουμπιά του, τα
ρουμποκομπολογιά του.
ΔΟΥΛΕΨΕ ΣΚΛΗΡΑ ΕΣΥ ΓΙΑΤΙ ΕΧΩ ΚΟΥΡΑΣΤΕΙ ΕΓΩ
Η εξήγηση της
λίαν ζοφερής οικονομικής μας κρίσης όπως αυτή διαγράφεται, στατιστικώς, σε
δελτίο αναρτημένο σε πολλά γραφεία ιδιωτικών εταιρειών, (δυστυχώς και όχι σε
δημόσιες υπηρεσίες), έχει ως ακολούθως :
Συνολικός πληθυσμός της χώρας : 11.000.000
Άτομα ηλικίας άνω των 65 ετών : 3.000.000
Απομένουν να εργαστούν : 8.000.000
Άτομα ηλικίας κάτω των 18 ετών : 3.000.000
Απομένουν να εργαστούν : 5.000.000
Δημόσιοι υπάλληλοι και λοιποί αργόσχολοι :
2.500.000
Απομένουν να εργαστούν : 2.500.000
Στρατιωτικοί, κληρικοί κ.τ.λ. : 500.000
Απομένουν να εργαστούν : 2.000.000
Κυβερνητικοί και λοιποί κουμανταδόροι :
800.000
Απομένουν να εργαστούν : 1.200.000
Πολιτικοί και άλλοι επίσημοι : 200.000
Απομένουν να εργαστούν : 1.000.000
Διευθυντές, πρόεδροι, σύμβουλοι, προϊστάμενοι : 500.000
Απομένουν να εργαστούν : 500.000
Φοιτητές και λοιποί σπουδαστές : 250.000
Δεν επιθυμούν να εργάζονται : 238.000
Απομένουν να εργαστούν : 12.000
Φυλακισμένοι :
11.998
11.998
Απομένουν να εργαστούν :
2
Επομένως ΕΣΥ
και ΕΓΩ πρέπει να εργαζόμαστε
σκληρά, ειδικά όμως ΕΣΥ επειδή ΕΓΩ έχω
κουραστεί να τα κάνω όλα μόνος μου.
σκληρά, ειδικά όμως ΕΣΥ επειδή ΕΓΩ έχω
κουραστεί να τα κάνω όλα μόνος μου.
Εύοσμον ποιητικόν πόνημα
Παρά τῷ Γεωργίῳ Σουρή
Τίποτε δεν
απόμεινε, στον κόσμο πια για μένα,
όλα βρωμούν τριγύρω μου και φαίνονται χεσμένα.
όλα βρωμούν τριγύρω μου και φαίνονται χεσμένα.
Όλα σκατά
γενήκανε, και ο δικός μου κώλος
σκατά εγίνηκε κι αυτός, σκατά ο κόσμος όλος.
σκατά εγίνηκε κι αυτός, σκατά ο κόσμος όλος.
Μόνο σκατά
φυτρώνουνε, στον τόπο αυτό τον άγονο
κι όλοι χεσμένοι είμαστε, σκατάδες στο τετράγωνο.
κι όλοι χεσμένοι είμαστε, σκατάδες στο τετράγωνο.
Μας
έρχεται κάθε σκατάς, θαρρούμε πως σωθήκαμε,
μα μόλις φύγει βλέπομε, πως αποσκατωθήκαμε.
μα μόλις φύγει βλέπομε, πως αποσκατωθήκαμε.
Σκατά
βρωμάει τούτος δω, σκατά βρωμά κι εκείνος,
σκατά βρωμάει το σκατό, σκατά βρωμά κι ο κρίνος.
σκατά βρωμάει το σκατό, σκατά βρωμά κι ο κρίνος.
Σκατά κι
εγώ, μες στα σκατά, και με χαρτί χεσμένο
ό,τι κι αν γράψω σαν σκατό, προβάλλει σκατωμένο.
ό,τι κι αν γράψω σαν σκατό, προβάλλει σκατωμένο.
Σκατά τα πάντα
θεωρώ και χωρίς πια να απορώ,
σκατά μασώ, σκατά ρουφώ, σκατά πάω να χέσω,
απ’ τα σκατά θα σηκωθώ και στα σκατά θα πέσω.
σκατά μασώ, σκατά ρουφώ, σκατά πάω να χέσω,
απ’ τα σκατά θα σηκωθώ και στα σκατά θα πέσω.
Όταν
πεθάνω χέστε με, τα κόλλυβά μου φάτε,
και πάλι ξαναχέστε με, και πάλι ξαναφάτε,
μα απ’ τα γέλια τα πολλά, κοντεύω ν’ αρρωστήσω,
και δεν μπορώ να κρατηθώ, μου φεύγουν από πίσω.
και πάλι ξαναχέστε με, και πάλι ξαναφάτε,
μα απ’ τα γέλια τα πολλά, κοντεύω ν’ αρρωστήσω,
και δεν μπορώ να κρατηθώ, μου φεύγουν από πίσω.
Σκατά ο
μεν, σκατά ο δε, σκατά ο κόσμος όλος
κι απ’ το πολύ το χέσιμο, μου πόνεσε ο κώλος!
κι απ’ το πολύ το χέσιμο, μου πόνεσε ο κώλος!


Ποίημα του κώλου
Κώλοι
πολλοί υπάρχουνε εις το ωραίον φύλλον, με σχήματα διάφορα σε μέγεθος ποικίλον.
Κώλοι
χοντροί, κώλοι λεπτοί, κώλοι απαλοί κι αφράτοι, κώλοι σα ζύμη μαλακοί και
κώλαροι τριζάτοι.
Κώλοι
σκληροί σαν πέτρινοι και άλλοι λαστιχένιοι, κώλοι δροσάτοι, τροφαντοί και κώλοι
μαραμένοι.
Κώλοι
μεγάλοι σαν βουνά και κώλοι μια χουφτίτσα, κώλοι που ‘ χουν κουνήματα και
κάνουνε καπρίτσια.
Κώλοι σαν
τάβλα επίπεδοι, κι άλλοι ψηλά βαλμένοι, κώλοι σαν φράπες τουρλωτοί και κώλοι
κρεμασμένοι.
Κώλοι
κομψοί, συμμετρικοί και περιποιημένοι και κώλοι ασουλούπωτοι, «μπόγοι
κακοδεμένοι».
Κώλοι σαν
τριαντάφυλλο και κώλοι σαν αχλάδι, κώλοι που προκαλούν κλοτσιά κι άλλοι που
θέλουν χάδι.
Κώλοι σαν
αλαβάστρινοι, που μοιάζουν με καθρέφτη, κώλοι που θέλουν φίλημα κι άλλοι που
θέλουν νέφτι.
Κώλοι
σπανοί, δασύτριχοι, κώλοι σαν κολλιτσίδες και κώλοι που στενάζουνε από
αιμορροΐδες.
Κώλοι
ακριβοί, κώλοι φτηνοί, μονάχα δυο παράδες και κώλοι που προσφέρονται εις τους
κωλομπαράδες.
Κώλοι
«τοιούτων», ευτραφείς, μοσχοπουδραρισμένοι, και κώλοι απλησίαστοι γιατ’ είναι
λερωμένοι.
Κώλοι
αριστουργήματα, όλο καλλιγραφία και κώλοι σαν της μυλωνούς την ανορθογραφία.
Κώλοι που
σε ζαλίζουνε σαν τους κρυφοκοιτάς και που σε κάνουνε να λες.. «ή ταν ή επί
τας»!
Κώλοι οπού
το βλέμμα σου δεν ξεκολλά ευκόλως, που τους θωρείς όταν περνούν κι αναφωνείς:
«Τι κώλος!»
Ένα άκρως
σκανδαλιστικόν ποίημα με
ιδιαίτεραν εντρύφησιν εις
το υπό εξέτασιν θέμα, από
τον εξαίρετον σατυρικόν
ποιητήν και κατά
τα λοιπά «μερακλήν»,
ως προς τους ευτραφείς και περικαλλείς γυναικείους
γλουτούς, Γεώργιον Σουρήν.

Ο ΔΕΚΑΛΟΓΟΣ
ΤΟΥ ΚΑΛΟΥ ΥΠΝΑΡΑ
1. Αποδέχομαι χωρίς καμία επιφύλαξη ότι ο ύπνος είναι η υπέρτατη ανθρώπινη ευχαρίστηση όλων των εποχών.
2. Προασπίζω με γενναιότητα και αυταπάρνηση το κρεβάτι μου και τον γύρο χώρο απ’ αυτό από κάθε είδους επιβουλή.
3. Αποκλειστικός σκοπός της ζωής μου είναι η εξασφάλιση περισσότερου και ατάραχου χρόνου για ύπνο.
4. Δεν απομακρύνομαι ούτε εγκαταλείπω ποτέ τον χώρο που κοιμάμαι χωρίς σπουδαίο και σοβαρό λόγο.
5. Κοιμάμαι την ημέρα για να έχω την δυνατότητα να απολαύσω όσο καλύτερα γίνεται τον ύπνο της νύχτας.
6. Ο πλέον μισητός εχθρός μου είναι αυτός που θα τολμήσει να διακόψει τον ύπνο μου.
7. Επιλέγω με ιδιαίτερα μεγάλη προσοχή τον χώρο που θα κοιμηθώ, διότι απ΄ αυτόν εξαρτάται η ποιότητα του ύπνου μου.
8. Αποκρούω μετά βδελυγμίας οτιδήποτε μπορεί να μου στερήσει πολύτιμο χρόνο ύπνου και να διασαλεύσει την ησυχία μου.
Χουρ, χουρ, χουρ, χουρ ……..
ΜΕΓΑ ΕΙΔΙΚΟΝ
ΥΠΝΟΛΟΓΙΚΟΝ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟΝ
ΤΟ ΑΡΑΧΘΕΙΟΝ
ΠΡΟΕΔΡΟΣ &
ΔΙΕΥΘΥΝΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ
Dr.
ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΟΙΜΗΣΗΣ
ΟΜΟΤΙΜΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ
ΤΗΣ ΕΔΡΑΣ ΤΟΥ
ΥΠΝΟΥ
ΤΟΥ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΤΗΣ ΧΟΥΖΟΥΡΙΑΣ
ΓΕΝΙΚΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ
Dr.
ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΣ ΚΛΕΙΣΤΟΜΑΤΗΣ
ΤΑΚΤΙΚΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ
ΤΗΣ ΕΔΡΑΣ ΤΗΣ
ΥΠΝΟΒΑΤΙΚΗΣ
ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΤΗΣ ΝΥΧΤΕΜΒΕΡΓΗΣ
ΕΙΔΙΚΟΣ ΣΥΝΕΡΓΑΤΗΣ ΣΕ ΠΡΟΗΓΜΕΝΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΥΠΝΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ
Pr. ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΜΟΥΧΛΑΣ
ΥΦΗΓΗΤΗΣ ΤΗΣ ΕΔΡΑΣ
ΤΗΣ ΞΑΠΛΑΡΩΤΙΚΗΣ
ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΤΗΣ ΤΕΜΠΕΛΧΑΝΙΑΣ
ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ
ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΑΠΟΧΑΥΝΩΣΕΩΣ
ΟΡΑΤΙΟΣ ΝΥΧΤΩΜΕΝΟΣ
ΛΕΚΤΩΡ ΤΗΣ
ΕΔΡΑΣ ΤΗΣ ΝΥΣΤΑΓΜΑΤΙΚΗΣ
ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΤΗΣ
ΛΟΥΦΑΜΒΕΡΓΗΣ
ΤΑ ΚΑΚΑ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Εργάζεσαι πολύ;
Κάνεις πολλά λάθη!!
Εργάζεσαι λίγο;
Κάνεις λίγα λάθη!!
Δεν εργάζεσαι
καθόλου; Δεν κάνεις
καθόλου λάθη!!
Δεν κάνεις
καθόλου λάθη; Προάγεσαι !!
ΑΡΘΡΟΝ :
ΚΔ/ΦΧ-3.2
του ΔΗΜΟΣΙΟΫΠΑΛΛΗΛΙΚΟΥ ΚΩΔΙΚΟΣ
|
Εργαλείο
παραγωγής Ξύλινης Γλώσσας !!!
Το απλό σκεπτικό του πολιτικού λόγου είναι να μπορεί ο πολιτικός να μιλάει λέγοντας... τίποτα! Αλλά με τρόπο δυναμικό και στομφώδη! Για να μην μπαίνει όμως στη σφαίρα του φανταστικού ψάχνοντας τι να πει (δεν είναι εύκολο να μπορεί να σκεφτεί... τι να μην πει!) δημιουργήθηκε ένας πίνακας που λύνει την γλώσσα.
Ο εν λόγω πίνακας αποτελείται από 4 στήλες με τυχαίες εκφράσεις. Ο αριθμός των αράδων μπορεί να αυξομειώνεται ανάλογα με την ικανότητα χρήσης του από τον εκάστοτε πολιτικό. Αυτός το μόνο που έχει να κάνει είναι να δημιουργεί προτάσεις χρησιμοποιώντας μία φράση, σε τυχαία σειρά, από κάθε στήλη κάθε φορά. Οι συνδυασμοί είναι χιλιάδες και το νόημα πάντα ίδιο... Η απόλυτη παπαρολογία!
ΤΑ
ΠΑΣΧΑΛΙΑ ΤΩΝ ΕΤΩΝ 1900-2050
1900 : 22
Απριλίου 1950 : 9
Απριλίου 2000 : 30
Απριλίου
1901 : 14
Απριλίου 1951 : 29
Απριλίου 2001 : 15 Απριλίου
1902 : 27
Απριλίου 1952 : 20
Απριλίου 2002 : 5
Μαΐου
1903 : 19
Απριλίου 1953 : 5
Απριλίου 2003 : 27
Απριλίου
1904 : 10
Απριλίου 1954 : 25
Απριλίου 2004 : 11
Απριλίου
1905 : 30 Απριλίου 1955 : 17 Απριλίου 2005 :
1 Μαΐου
1906 : 15
Απριλίου 1956 : 6
Μαΐου 2006 : 23
Απριλίου
1907 : 5
Μαΐου 1957 : 21 Απριλίου 2007 : 8 Απριλίου
1908 : 26
Απριλίου 1958 : 13
Απριλίου 2008 : 27
Απριλίου
1909 : 11
Απριλίου 1959 : 3 Μαΐου 2009 :
19 Απριλίου
1910 : 1
Μαΐου 1960 : 17
Απριλίου 2010
: 4 Απριλίου
1911 : 23
Απριλίου 1961 : 9
Απριλίου 2011 : 24
Απριλίου
1912 : 7
Απριλίου 1962 : 29
Απριλίου 2012 : 15
Απριλίου
1913 : 27
Απριλίου 1963 : 14
Απριλίου 2013 : 5
Μαΐου
1914 : 19 Απριλίου 1964 :
3 Μαΐου 2014 :
20 Απριλίου
1915 : 4
Απριλίου 1965 : 25 Απριλίου
2015 : 12
Απριλίου
1916 : 23
Απριλίου 1966 : 10
Απριλίου 2016 : 1
Μαΐου
1917 : 15
Απριλίου 1967 : 30
Απριλίου 2017 : 16
Απριλίου
1918 : 5
Μαΐου 1968 : 21
Απριλίου 2018 : 8
Απριλίου
1919 : 20
Απριλίου 1969 : 13
Απριλίου 2019 : 28
Απριλίου
1920 : 11
Απριλίου 1970 : 26
Απριλίου 2020 : 19 Απριλίου
1921 : 1
Μαΐου 1971 : 18
Απριλίου 2021 : 2
Μαΐου
1922 : 16 Απριλίου 1972 : 9
Απριλίου 2022 : 24
Απριλίου
1923 : 8
Απριλίου 1973 : 29
Απριλίου 2023 : 16
Απριλίου
1924 : 27
Απριλίου 1974 : 14
Απριλίου 2024 : 5
Μαΐου
1925 : 19 Απριλίου 1975 :
4 Μαΐου 2025 :
20 Απριλίου
1926 : 2
Μαΐου 1976 : 25
Απριλίου 2026 : 12 Απριλίου
1927 : 24
Απριλίου 1977 : 10
Απριλίου 2027 : 2
Μαΐου
1928 : 15
Απριλίου 1978 : 30
Απριλίου 2028 : 16
Απριλίου
1929 : 5
Μαΐου 1979 : 22 Απριλίου 2029 :
8 Απριλίου
1930 : 20
Απριλίου 1980 : 6
Απριλίου 2030 : 28
Απριλίου
1931 : 12 Απριλίου 1981 : 26 Απριλίου 2031 : 13 Απριλίου
1932 : 1
Μαΐου 1982 : 18
Απριλίου 2032 : 2
Μαΐου
1933 : 16
Απριλίου 1983 : 8
Μαΐου 2033 :
24 Απριλίου
1934 : 8
Απριλίου 1984 : 22 Απριλίου 2034 :
9 Απριλίου
1935 : 28
Απριλίου 1985 : 14
Απριλίου 2035 :
29 Απριλίου
1936 : 12
Απριλίου 1986 : 4
Μαΐου 2036 : 20
Απριλίου
1937 : 2
Μάιου 1987 : 19
Απριλίου 2037 : 5
Απριλίου
1938 : 24
Απριλίου 1988 : 10
Απριλίου 2038 : 25
Απριλίου
1939 : 9
Απριλίου 1989 : 30
Απριλίου 2039 : 17
Απριλίου
1940 : 28
Απριλίου 1990 : 15
Απριλίου 2040 : 6
Μαΐου
1941 : 20
Απριλίου 1991 : 7
Απριλίου 2041 : 21
Απριλίου
1942 : 5
Απριλίου 1992 : 26 Απριλίου
2042 : 13 Απριλίου
1943 : 25
Απριλίου 1993 : 18 Απριλίου 2043 :
3 Μαΐου
1944 : 16
Απριλίου 1994 : 1
Μαΐου 2044 :
24 Απριλίου
1945 : 6
Μαΐου 1995 : 23
Απριλίου 2045 : 9
Απριλίου
1946 : 21
Απριλίου 1996 : 14
Απριλίου 2046 : 29
Απριλίου
1947 : 13
Απριλίου 1997 : 27
Απριλίου 2047 : 21
Απριλίου
1948 : 2
Μαΐου 1998
: 19 Απριλίου 2048 :
5 Απριλίου
1949 : 24
Απριλίου 1999 : 11
Απριλίου 2049 : 25
Απριλίου
2050 :
17 Απριλίου
Τί είναι και τί περιέχει η ευχή «Κύριε Ιησού
Χριστέ Υιέ του Θεού ελέησόν με» ;
«Κύριε Ιησού Χριστέ Υιέ του Θεού ελέησόν με»
είναι και προσευχή και ευχή και ομολογία πίστεως
είναι και προσευχή και ευχή και ομολογία πίστεως
- Είναι προσευχή, διότι μ’ αυτήν ζητούμε παρακλητικά το θείο έλεος.
- Είναι ευχή, επειδή παραδίδουμε τους εαυτούς μας στο Χριστό με το να Τον επικαλούμεθα.
- Είναι ομολογία, διότι μακαρίστηκε ο Πέτρος επειδή ομολόγησε αυτό το όνομα.
- Παρέχει το Πνεύμα, διότι «κανένας δεν λέει τον Ιησού Κύριο, παρά με το φωτισμό του Αγίου Πνεύματος».
- Χορηγεί θείες δωρεές, διότι γι’ αυτήν λέει ο Χριστός στον Πέτρο «θα σου δώσω τα κλειδιά της βασιλείας των ουρανών».
- Είναι κάθαρση καρδιάς, διότι βλέπει το Θεό και Τον καλεί και καθαρίζει αυτόν που βλέπει.
- Διώχνει τους δαίμονες, διότι με το Όνομα του Ιησού Χριστού διώχθηκαν και διώκονται όλοι οι δαίμονες.
- Είναι και κατοίκηση Χριστού μέσα μας, διότι με το να Τον φέρουμε στη μνήμη μας, Είναι μέσα μας και με την ενθύμηση κατοικεί και μας γεμίζει ευφροσύνη, όπως λέει, «θυμήθηκα το Θεό και γέμισα ευφροσύνη» .
- Είναι πηγή πνευματικών σκέψεων και λογισμών, διότι ο Χριστός είναι ο θησαυρός κάθε σοφίας και γνώσεως, και αυτά τα χορηγεί σ’ εκείνους που μέσα τους κατοικεί.
- Είναι απολύτρωση των αμαρτιών, επειδή λέει γι’ αυτήν «Όσα λύσεις, θα είναι λυμένα στον ουρανό».
- Είναι θεραπευτήριο ψυχών και σωμάτων, επειδή λέει «στο όνομα του Ιησού Χριστού, σήκω και περπάτα» και «Αινέα, σε θεραπεύει ο Ιησούς Χριστός».
- Χορηγεί το θείο φωτισμό, διότι ο Χριστός είναι το αληθινό φως και μεταδίδει σ’ αυτούς που Τον επικαλούνται από τη λαμπρότητα και τη χάρη Του. «Ας είναι, λέει, η λαμπρότητα του Κυρίου και Θεού μας σ’ εμάς», και «όποιος με ακολουθεί θα έχει το φως της ζωής».
- Είναι πηγή του θείου ελέους, διότι ζητούμε το έλεος. Και ο Κύριος είναι ελεήμων και ελεεί όλους όσοι τον επικαλούνται, και κάνει γρήγορη εκδίκηση εκείνων που βοούν προς Αυτόν.
- Είναι η μόνη σωτηρία, διότι λέει ο Απόστολος «με κανέναν άλλο δεν μπορούμε να σωθούμε», και «Αυτός είναι ο σωτήρας του κόσμου, ο Χριστός». Γι’ αυτό και κατά την εσχάτη ημέρα «κάθε γλώσσα θα ομολογήσει» και θα ανυμνήσει, θέλοντας και μη θέλοντας «ότι Κύριος είναι ο Ιησούς Χριστός, για να δοξάζεται ο Θεός Πατέρας».
- Είναι ευχή, επειδή παραδίδουμε τους εαυτούς μας στο Χριστό με το να Τον επικαλούμεθα.
- Είναι ομολογία, διότι μακαρίστηκε ο Πέτρος επειδή ομολόγησε αυτό το όνομα.
- Παρέχει το Πνεύμα, διότι «κανένας δεν λέει τον Ιησού Κύριο, παρά με το φωτισμό του Αγίου Πνεύματος».
- Χορηγεί θείες δωρεές, διότι γι’ αυτήν λέει ο Χριστός στον Πέτρο «θα σου δώσω τα κλειδιά της βασιλείας των ουρανών».
- Είναι κάθαρση καρδιάς, διότι βλέπει το Θεό και Τον καλεί και καθαρίζει αυτόν που βλέπει.
- Διώχνει τους δαίμονες, διότι με το Όνομα του Ιησού Χριστού διώχθηκαν και διώκονται όλοι οι δαίμονες.
- Είναι και κατοίκηση Χριστού μέσα μας, διότι με το να Τον φέρουμε στη μνήμη μας, Είναι μέσα μας και με την ενθύμηση κατοικεί και μας γεμίζει ευφροσύνη, όπως λέει, «θυμήθηκα το Θεό και γέμισα ευφροσύνη» .
- Είναι πηγή πνευματικών σκέψεων και λογισμών, διότι ο Χριστός είναι ο θησαυρός κάθε σοφίας και γνώσεως, και αυτά τα χορηγεί σ’ εκείνους που μέσα τους κατοικεί.
- Είναι απολύτρωση των αμαρτιών, επειδή λέει γι’ αυτήν «Όσα λύσεις, θα είναι λυμένα στον ουρανό».
- Είναι θεραπευτήριο ψυχών και σωμάτων, επειδή λέει «στο όνομα του Ιησού Χριστού, σήκω και περπάτα» και «Αινέα, σε θεραπεύει ο Ιησούς Χριστός».
- Χορηγεί το θείο φωτισμό, διότι ο Χριστός είναι το αληθινό φως και μεταδίδει σ’ αυτούς που Τον επικαλούνται από τη λαμπρότητα και τη χάρη Του. «Ας είναι, λέει, η λαμπρότητα του Κυρίου και Θεού μας σ’ εμάς», και «όποιος με ακολουθεί θα έχει το φως της ζωής».
- Είναι πηγή του θείου ελέους, διότι ζητούμε το έλεος. Και ο Κύριος είναι ελεήμων και ελεεί όλους όσοι τον επικαλούνται, και κάνει γρήγορη εκδίκηση εκείνων που βοούν προς Αυτόν.
- Είναι η μόνη σωτηρία, διότι λέει ο Απόστολος «με κανέναν άλλο δεν μπορούμε να σωθούμε», και «Αυτός είναι ο σωτήρας του κόσμου, ο Χριστός». Γι’ αυτό και κατά την εσχάτη ημέρα «κάθε γλώσσα θα ομολογήσει» και θα ανυμνήσει, θέλοντας και μη θέλοντας «ότι Κύριος είναι ο Ιησούς Χριστός, για να δοξάζεται ο Θεός Πατέρας».
Αυτό είναι το σημάδι της πίστεως μας, ότι είμαστε και ονομαζόμαστε Χριστιανοί και δίνουμε
μαρτυρία ότι είμαστε εκ Θεού. «Όποιος ομολογεί πως ο Ιησούς είναι ο Χριστός που
ήλθε και έγινε άνθρωπος, αυτός είναι εκ του Θεού» λέει όπως είπαμε και πριν,
και όποιος δεν ομολογεί δεν είναι εκ του Θεού. Και αυτός που δεν ομολογεί τον
Ιησού Χριστό είναι από τον Αντίχριστο.
(Αγίου Συμεών, Αρχιεπισκόπου Θεσσαλονίκης, Η Προσευχή του Ιησού, Εκδ. Επέκταση)
Πόσα και ποια είναι τα βιβλία της Αγίας Γραφής
Η Αγία Γραφή είναι η γραπτή πηγή της Θείας Αποκαλύψεως. Ο όρος Αγία Γραφή αναφέρεται στο σύνολο των Ιερών
βιβλίων της Παλαιάς και της Καινής Διαθήκης, δηλαδή 76 βιβλία.
ΠΑΛΑΙΑ ΔΙΑΘΗΚΗ (49 Βιβλία)
Α’ Ιστορικά : 23 βιβλία
ΓΕΝΕΣΙΣ,
ΕΞΟΔΟΣ, ΛΕΥΙΤΙΚΟΝ, ΑΡΙΘΜΟΙ, ΔΕΥΤΕΡΟΝΟΜΙΟΝ, ΙΗΣΟΥΣ ΤΟΥ ΝΑΥΗ, ΚΡΙΤΑΙ, ΡΟΥΘ,
ΒΑΣΙΛΕΙΩΝ Α΄ (Σαμουήλ Α΄), ΒΑΣΙΛΕΙΩΝ Β΄ (Σαμουήλ Β΄), ΒΑΣΙΛΕΙΩΝ Γ΄ (Βασιλέων
Α΄), ΒΑΣΙΛΕΙΩΝ Δ΄ (Βασιλέων Β΄), ΠΑΡΑΛΕΙΠΟΜΕΝΩΝ Α΄ (Χρονικών Α΄),
ΠΑΡΑΛΕΙΠΟΜΕΝΩΝ Β΄ (Χρονικών Β΄), ΕΣΔΡΑΣ Α΄, ΕΣΔΡΑΣ Β΄, ΝΕΕΜΙΑΣ, ΤΩΒΙΤ, ΙΟΥΔΙΘ,
ΕΣΘΗΡ, ΜΑΚΚΑΒΑΙΩΝ Α΄, ΜΑΚΚΑΒΑΙΩΝ Β΄, ΜΑΚΚΑΒΑΙΩΝ Γ΄,
Ποιητικά-Διδακτικά : 7 βιβλία
ΨΑΛΜΟΙ, ΙΩΒ,
ΠΑΡΟΙΜΙΑΙ, ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΗΣ, ΑΣΜΑ ΑΣΜΑΤΩΝ, ΣΟΦΙΑ ΣΟΛΟΜΩΝΤΟΣ, ΣΟΦΙΑ ΣΕΙΡΑΧ
Προφητικά : 19 βιβλία
ΩΣΗΕ, ΑΜΩΣ,
ΜΙΧΑΙΑΣ, ΙΩΗΛ, ΟΒΔΙΟΥ, ΙΩΝΑΣ, ΝΑΟΥΜ, ΑΒΒΑΚΟΥΜ, ΣΟΦΟΝΙΑΣ, ΑΓΓΑΙΟΣ, ΖΑΧΑΡΙΑΣ,
ΜΑΛΑΧΙΑΣ, ΗΣΑΪΑΣ, ΙΕΡΕΜΙΑΣ, ΒΑΡΟΥΧ, ΘΡΗΝΟΙ ΙΕΡΕΜΙΟΥ, ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΙΕΡΕΜΙΟΥ,
ΙΕΖΕΚΙΗΛ ΔΑΝΙΗΛ
ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ (27 Βιβλία)
Τα 4 Ευαγγέλια : 4 Βιβλία
Κατά Ματθαίον
Κατά Μάρκον
Κατά Λουκάν
Κατά Ιωάννην
Οι Πράξεις των Αποστόλων
Αποστόλου
Παύλου :
Προς Ρωμαίους
Προς Κορινθίους Α
Προς Κορινθίους Β
Προς Γαλάτας
Προς Εφεσίους
Προς Φιλιππησίους
Προς Κολοσσαείς
Προς Θεσσαλονικείς Α
Προς Θεσσαλονικείς Β
Προς Τιμόθεον Α
Προς Τιμόθεον Β
Προς Τίτον
Προς Φιλήμονα
Προς Εβραίους
Ιακώβου : Καθολική Επιστολή
Πέτρου : Α και Β
Ιωάννου : Α, Β και Γ
Του Ιούδα
Και η Αποκάλυψη του Ιωάννου
Κατά Μάρκον
Κατά Λουκάν
Κατά Ιωάννην
Προς Ρωμαίους
Προς Κορινθίους Α
Προς Κορινθίους Β
Προς Γαλάτας
Προς Εφεσίους
Προς Φιλιππησίους
Προς Κολοσσαείς
Προς Θεσσαλονικείς Α
Προς Θεσσαλονικείς Β
Προς Τιμόθεον Α
Προς Τιμόθεον Β
Προς Τίτον
Προς Φιλήμονα
Προς Εβραίους
Ιακώβου : Καθολική Επιστολή
Πέτρου : Α και Β
Ιωάννου : Α, Β και Γ
Του Ιούδα
Ἄρατε πύλας, οἱ ἄρχοντες ὑμῶν
Μετά το Χριστός Ανέστη το βράδυ
της Ανάστασης, ο ιερέας επιστρέφει στην κεντρική πύλη της Εκκλησίας, την
προς Ανατολάς, όπου τη βρίσκει κλεισμένη. Πίσω από την θύρα
βρίσκεται συνήθως αναγνώστης ή επίτροπος ή πιστός και ακολουθεί η εξής
στιχομυθία.
Iερεὺς : Ἄρατε πύλας, οἱ
ἄρχοντες ὑμῶν, καὶ ἐπάρθητε, πύλαι αἰώνιοι, καὶ εἰσελεύσεται ὁ Βασιλεὺς τῆς δόξης.
Aναγνώστης : Τίς (ποιός)ἐστιν
οὗτος ὁ Βασιλεὺς τῆς δόξης;
Iερεὺς : Κύριος κραταιὸς καὶ δυνατός, Κύριος δυνατὸς ἐν πολέμῳ.
Ἄρατε πύλας, οἱ ἄρχοντες ὑμῶν, καὶ ἐπάρθητε, πύλαι αἰώνιοι, καὶ εἰσελεύσεται ὁ Βασιλεὺς τῆς δόξης.
Aναγνώστης : Τίς ἐστιν οὗτος ὁ Βασιλεὺς τῆς δόξης;
Iερεὺς : Κύριος τῶν δυνάμεων, αὐτός ἐστιν ὁ Βασιλεὺς τῆς δόξης.
Στη συνέχει ανοίγουν οι θύρες και εισέρχεται ο ιερέας
με την ανάσταση και τους πιστούς για να τελέσει την Αναστάσιμη Θεία Λειτουργία.
Οι κλεισμένες θύρες που ανοίγουν,
σε μερικές ενορίες με βίαιη είσοδο από τον ιερέα, συμβολίζουν τις
πύλες του Άδη που συντρίφθηκαν με την Ανάσταση του Κυρίου όπως φαίνεται στην
εικόνα της εις Άδου Κάθοδο. Σε άλλα μέρη της
χώρας μας το έθιμο αυτό γίνεται αμέσως μετά την περιφορά του Επιταφίου και λίγο
πριν την πρώτη ανάσταση.
Την έκφραση ο Βασιλεύς της Δόξης την βάζουμε εμείς ο Ορθόδοξοι
στην εικόνα της Σταύρωσης του Κυρίου ως επιγραφή επάνω του σταυρού αντί της
επιγραφή Ι.Ν.Β.Ι που χρησιμοποιούν οι Καθολικοί.
Τα παραπάνω λόγια είναι παρμένα από τον 23 ψαλμό του Δαβίδ τα οποία
παραθέτουμε.
Του Κυρίου η γη και το πλήρωμα αυτής, η οικουμένη και
πάντες οι κατοικούντες εν αυτή. Αυτός επί θαλασσών εθεμελίωσεν αυτήν και επί
ποταμών ητοίμασεν αυτήν. Τίς αναβήσεται εις το όρος του Κυρίου, ή τίς στήσεται
εν τόπω αγίω αυτού; Αθώος χερσί και καθαρός τη καρδία, ός ούκ έλαβεν επί ματαίω
την ψυχήν αυτού και ούκ ώμοσεν επί δόλω τω πλησίον αυτού. Ούτος λήψεται
ευλογίαν παρά Κυρίου και ελεημοσύνην παρά Θεού σωτήρος αυτού. Αύτη η γενεά
ζητούντων τον Κύριον, ζητούντων το πρόσωπον του Θεού Ιακώβ. 'Αρατε
πύλας οι άρχοντες υμών· και επάρθητε πύλαι αιώνιοι και εισελεύσεται ο βασιλεύς
της δόξης. Τίς έστιν ούτος ο βασιλεύς της δόξης; Κύριος κραταιός και δυνατός,
Κύριος δυνατός εν πολέμω. 'Αρατε πύλας οι άρχοντες υμών· και επάρθητε πύλαι
αιώνιοι και εισελεύσεται ο βασιλεύς της δόξης. Τίς έστιν ούτος ο βασιλεύς της
δόξης; Κύριος των δυνάμεων αυτός έστιν ο βασιλεύς της δόξης.
Τα Μυστήρια της Ορθόδοξης Εκκλησίας
Τα Ιερά Μυστήρια, οι αγιαστικές δηλαδή πράξεις, που
σύμφωνα με την Ορθόδοξη θεολογία είναι ορατά σημεία μέσω των οποίων μεταδίδεται
η αόρατη χάρη του Αγίου Πνεύματος, δεν έχουν συγκεκριμένο αριθμό. Από αυτά
όμως, ως βασικότερα, ξεχωρίζουν επτά, χωρισμένα σε δύο ομάδες, οι οποίες υποδιαιρούνται
σε δύο υποομάδες η κάθε μία. Η πρώτη ομάδα περιλαμβάνει τα υποχρεωτικά
Μυστήρια, σε αυτά που ο άνθρωπος οφείλει να συμμετέχει ώστε να νοείται ως μέλος
της Εκκλησίας:
Μη επαναλαμβανόμενα
Βάπτισμα : Το Μυστήριο του
Βαπτίσματος αποτελεί την είσοδο του ανθρώπου στην Εκκλησία. Με αυτό ο
βαπτιζόμενος αποκαθαίρετε από το προπατορικό
και κάθε προσωπικό αμάρτημα μέσω του νερού, το οποίο συμβολίζει το αίμα του
Ιησού Χριστού. Η βύθιση στο νερό εικονίζει την είσοδο του πιστού στην Εκκλησία.
Στα πρώτα χριστιανικά χρόνια κοινή πρακτική ήταν η βάπτιση σε ώριμη ηλικία,
αφού προηγουμένως γινόταν η κατήχηση, η διδασκαλία των αρχών της χριστιανικής
πίστης. Αργότερα, λόγω του μεγάλου ποσοστού παιδικής θνησιμότητας, υιοθετήθηκε
ο νηπιοβαπτισμός και αντί του βαπτιζόμενου βρέφους στην ομολογία πίστης
προβαίνει ο ανάδοχος, συμβολή του οποίου είναι η ύστερη κατήχηση του νέου
μέλους της Εκκλησίας.
Χρίσμα : Το Μυστήριο του
Χρίσματος τελείται αμέσως μετά το Βάπτισμα με την επίχριση του βαπτιζόμενου με Άγιο Μύρο.
Μέσω αυτού λαμβάνει τις δωρεές του Αγίου Πνεύματος. Ως καθιέρωση του Μυστηρίου
θεωρείται η κάθοδος του Αγίου Πνεύματος, με μορφή περιστεριού, επί της κεφαλής
του Ιησού κατά την ημέρα της βάπτισής του από τον Άγιο Ιωάννη τον Πρόδρομο.
Πρακτική των Αποστόλων
ήταν η τέλεση του Χρίσματος με επίθεση των χεριών τους πάνω στους πιστούς.
Αργότερα η αύξηση των Χριστιανών, και η εκ τούτου αδυναμία των Αποστόλων να
παρίστανται σε κάθε βάπτιση, τους οδήγησε να συμβουλεύσουν τους επισκόπους να
αλείφουν τους πιστούς με λάδι. Οι επίσκοποι αγίαζαν το λάδι μετατρέποντάς το σε
Άγιο Μύρο και το απέστελλαν στους κατά τόπους πρεσβυτέρους.
Σήμερα η κάθε τοπική Εκκλησία κατασκευάζει σε ειδική τελετή Άγιο Μύρο. Η Εκκλησία της
Ελλάδος σε ένδειξη σεβασμού το προμηθεύεται από το Οικουμενικό
Πατριαρχείο.
Επαναλαμβανόμενα
Θεία Ευχαριστία : Στη Θεία
Ευχαριστία, Θεία Κοινωνία ή Μετάληψη τελείται ο καθαγιασμός των τίμιων δώρων,
άρτου και οίνου, η μεταβολή τους σε Σώμα και Αίμα Χριστού και η μετάδοσή τους
στους πιστούς. Είναι το μέγιστο των Μυστηρίων της Ορθόδοξης Εκκλησίας και αυτό
που καθαγιάζει την κοινωνία των συμμετεχόντων υπαλλάσοντάς την σε Σώμα Χριστού.
Πρώτος μυσταγωγός της Θείας Ευχαριστίας υπήρξε ο Ιησούς Χριστός κατά το Μυστικό
Δείπνο της Μεγάλης Πέμπτης, παραγγέλλοντας στους μαθητές του να την τελούν σε
ανάμνησή του. Η τελετή του Μυστηρίου της Θείας Ευχαριστίας ονομάζεται Θεία
Λειτουργία. Τα τέσσερα βασικότερα λειτουργικά κείμενα της Ορθόδοξης Εκκλησίας
είναι α) η Λειτουργία του Ιακώβου του Αδελφοθέου β)
η Λειτουργία του Μεγάλου Βασιλείου γ)
η Λειτουργία του Αγίου Ιωάννου του
Χρυσοστόμου και δ) η Λειτουργία των Προηγιασμένων Τιμίων
Δώρων.
Στο Μυστικό Δείπνο ο Ιησούς Χριστός τέλεσε για πρώτη
φορά το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας, παραδίδοντάς το στους Αποστόλους και
δι' αυτών στην Εκκλησία
Εξομολόγηση : Το Μυστήριο της Εξομολόγησης
ή Μετάνοιας έχει ως βάση τα λόγια του Ιησού «᾿Αμὴν λέγω ὑμῖν, ὅσα ἐὰν δήσητε ἐπὶ τῆς γῆς, ἔσται δεδεμένα
ἐν τῷ οὐρανῷ, καὶ ὅσα ἐὰν λύσητε ἐπὶ τῆς γῆς, ἔσται λελυμένα ἐν τῷ οὐρανῷ.» Ματθ.18,18 «ἄν τινων ἀφῆτε τὰς ἁμαρτίας, ἀφίενται
αὐτοῖς, ἄν τινων κρατῆτε, κεκράτηνται.» Ιωαν.20.23 με
τα οποία παραχώρησε τη χάρη της συγχώρησης των αμαρτιών στους Αποστόλους. Διά
της αποστολικής διαδοχής, που υφίσταται στην Ορθόδοξη Εκκλησία, η χάρη αυτή
μεταδόθηκε στους επισκόπους, οι οποίοι ορίζουν, με βάση την πνευματική τους
επάρκεια, και πρεσβυτέρους για να τελούν την Εξομολόγηση. Βασική προϋπόθεση της
συμμετοχής στο Μυστήριο της Εξομολόγησης είναι η ειλικρινής μετάνοια του
ανθρώπου για την ανυπακοή στο θείο θέλημα. Στη Ορθοδοξία το Μυστήριο αυτό έχει
ως σκοπό την αναγωγή του ανθρώπου στην αγαπητική του σχέση με το Θεό.
Η δεύτερη ομάδα των Ιερών Μυστηρίων περιλαμβάνει τα
προαιρετικά Μυστήρια:
Μη επαναλαμβανόμενα
Ιεροσύνη : Η Ιεροσύνη ή
Χειροτονία είναι το Μυστήριο, κατά το οποίο με την επίθεση των χεριών του
επισκόπου στο χειροτονούμενο μεταδίδεται η χάρη του Αγίου Πνεύματος σε αυτόν
και του παρέχεται το δικαίωμα να ιερουργεί και να ποιμαίνει την Εκκλησία.
Υπάρχουν τρεις τελετές χειροτονίας κατά τους βαθμούς ιεροσύνης α) Χειροτονία Διακόνου β)
Χειροτονία Πρεσβυτέρου γ) Χειροτονία Επισκόπου. Η χειροτονία πρεσβυτέρου και
διακόνου τελείται από έναν επίσκοπο ενώ για τη χειροτονία επισκόπου απαιτούνται
τουλάχιστο δύο επίσκοποι.
Επαναλαμβανόμενα
Γάμος : Στην Ορθόδοξη
Εκκλησία το Μυστήριο του Γάμου υφίσταται ως πνευματική ένωση του άνδρα και της
γυναίκας και ως σαρκική για τη διαιώνιση του ανθρώπινου γένους. Ο γάμος δεν
αποτελεί κατ’ αρχή επαναλαμβανόμενο μυστήριο, θεωρούμενος αδιάλυτος. Η
Εκκλησία, όμως, προκειμένου να διαφυλάξει τον άνθρωπο από χειρότερη διάπτωση
και δρώντας κοινωνικά και «κατ’ οικονομίαν», θέσπισε τη λύση του γάμου
καθώς και ειδική τελετή για δεύτερο γάμο, επιτρέποντας συνολικά την τέλεση
τριών γάμων για τα μέλη της.
Ευχέλαιο : Το Μυστήριο του
Ιερού Ευχελαίου εδράζεται σε δύο χωρία της Καινής Διαθήκης. Το πρώτο είναι από
την επιστολή του Ιακώβου του Αδελφοθέου «ἀσθενεῖ τις ἐν ὑμῖν; προσκαλεσάσθω τοὺς πρεσβυτέρους
τῆς ἐκκλησίας, καὶ προσευξάσθωσαν ἐπ' αὐτὸν ἀλείψαντες αὐτὸν ἐλαίῳ ἐν τῷ ὀνόματι
τοῦ Κυρίου• καὶ ἡ εὐχὴ τῆς πίστεως σώσει τὸν κάμνοντα, καὶ ἐγερεῖ αὐτὸν ὁ
Κύριος• κἂν ἁμαρτίας ᾖ πεποιηκώς, ἀφεθήσεται αὐτῷ.» Ιακ.5.14
και το δεύτερο από το Κατά Μάρκον Ευαγγέλιο «καὶ ἤλειφον ἐλαίῳ πολλοὺς ἀρρώστους καὶ ἐθεράπευον.» Μαρκ.6.13.
Όπως γίνεται φανερό από τα παραπάνω σκοπός του Ευχελαίου είναι η ίαση
οποιασδήποτε ασθένειας, ως διαταραχή της αρμονικής λειτουργίας του σώματος, που
κατά την ορθόδοξη θεολογία οφείλεται σε πνευματικά αίτια και κυρίως στη
διαταραχή των σχέσεων του ανθρώπου με τον Θεό.
Μη επαναλαμβανόμενα
Βάπτισμα : Το Μυστήριο του Βαπτίσματος αποτελεί την είσοδο του ανθρώπου στην Εκκλησία. Με αυτό ο βαπτιζόμενος αποκαθαίρετε από το προπατορικό και κάθε προσωπικό αμάρτημα μέσω του νερού, το οποίο συμβολίζει το αίμα του Ιησού Χριστού. Η βύθιση στο νερό εικονίζει την είσοδο του πιστού στην Εκκλησία. Στα πρώτα χριστιανικά χρόνια κοινή πρακτική ήταν η βάπτιση σε ώριμη ηλικία, αφού προηγουμένως γινόταν η κατήχηση, η διδασκαλία των αρχών της χριστιανικής πίστης. Αργότερα, λόγω του μεγάλου ποσοστού παιδικής θνησιμότητας, υιοθετήθηκε ο νηπιοβαπτισμός και αντί του βαπτιζόμενου βρέφους στην ομολογία πίστης προβαίνει ο ανάδοχος, συμβολή του οποίου είναι η ύστερη κατήχηση του νέου μέλους της Εκκλησίας.
Χρίσμα : Το Μυστήριο του Χρίσματος τελείται αμέσως μετά το Βάπτισμα με την επίχριση του βαπτιζόμενου με Άγιο Μύρο. Μέσω αυτού λαμβάνει τις δωρεές του Αγίου Πνεύματος. Ως καθιέρωση του Μυστηρίου θεωρείται η κάθοδος του Αγίου Πνεύματος, με μορφή περιστεριού, επί της κεφαλής του Ιησού κατά την ημέρα της βάπτισής του από τον Άγιο Ιωάννη τον Πρόδρομο.
Πρακτική των Αποστόλων ήταν η τέλεση του Χρίσματος με επίθεση των χεριών τους πάνω στους πιστούς. Αργότερα η αύξηση των Χριστιανών, και η εκ τούτου αδυναμία των Αποστόλων να παρίστανται σε κάθε βάπτιση, τους οδήγησε να συμβουλεύσουν τους επισκόπους να αλείφουν τους πιστούς με λάδι. Οι επίσκοποι αγίαζαν το λάδι μετατρέποντάς το σε Άγιο Μύρο και το απέστελλαν στους κατά τόπους πρεσβυτέρους. Σήμερα η κάθε τοπική Εκκλησία κατασκευάζει σε ειδική τελετή Άγιο Μύρο. Η Εκκλησία της Ελλάδος σε ένδειξη σεβασμού το προμηθεύεται από το Οικουμενικό Πατριαρχείο.
Επαναλαμβανόμενα
Θεία Ευχαριστία : Στη Θεία Ευχαριστία, Θεία Κοινωνία ή Μετάληψη τελείται ο καθαγιασμός των τίμιων δώρων, άρτου και οίνου, η μεταβολή τους σε Σώμα και Αίμα Χριστού και η μετάδοσή τους στους πιστούς. Είναι το μέγιστο των Μυστηρίων της Ορθόδοξης Εκκλησίας και αυτό που καθαγιάζει την κοινωνία των συμμετεχόντων υπαλλάσοντάς την σε Σώμα Χριστού. Πρώτος μυσταγωγός της Θείας Ευχαριστίας υπήρξε ο Ιησούς Χριστός κατά το Μυστικό Δείπνο της Μεγάλης Πέμπτης, παραγγέλλοντας στους μαθητές του να την τελούν σε ανάμνησή του. Η τελετή του Μυστηρίου της Θείας Ευχαριστίας ονομάζεται Θεία Λειτουργία. Τα τέσσερα βασικότερα λειτουργικά κείμενα της Ορθόδοξης Εκκλησίας είναι α) η Λειτουργία του Ιακώβου του Αδελφοθέου β) η Λειτουργία του Μεγάλου Βασιλείου γ) η Λειτουργία του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου και δ) η Λειτουργία των Προηγιασμένων Τιμίων Δώρων.
Στο Μυστικό Δείπνο ο Ιησούς Χριστός τέλεσε για πρώτη φορά το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας, παραδίδοντάς το στους Αποστόλους και δι' αυτών στην Εκκλησία
Εξομολόγηση : Το Μυστήριο της Εξομολόγησης ή Μετάνοιας έχει ως βάση τα λόγια του Ιησού «᾿Αμὴν λέγω ὑμῖν, ὅσα ἐὰν δήσητε ἐπὶ τῆς γῆς, ἔσται δεδεμένα ἐν τῷ οὐρανῷ, καὶ ὅσα ἐὰν λύσητε ἐπὶ τῆς γῆς, ἔσται λελυμένα ἐν τῷ οὐρανῷ.» Ματθ.18,18 «ἄν τινων ἀφῆτε τὰς ἁμαρτίας, ἀφίενται αὐτοῖς, ἄν τινων κρατῆτε, κεκράτηνται.» Ιωαν.20.23 με τα οποία παραχώρησε τη χάρη της συγχώρησης των αμαρτιών στους Αποστόλους. Διά της αποστολικής διαδοχής, που υφίσταται στην Ορθόδοξη Εκκλησία, η χάρη αυτή μεταδόθηκε στους επισκόπους, οι οποίοι ορίζουν, με βάση την πνευματική τους επάρκεια, και πρεσβυτέρους για να τελούν την Εξομολόγηση. Βασική προϋπόθεση της συμμετοχής στο Μυστήριο της Εξομολόγησης είναι η ειλικρινής μετάνοια του ανθρώπου για την ανυπακοή στο θείο θέλημα. Στη Ορθοδοξία το Μυστήριο αυτό έχει ως σκοπό την αναγωγή του ανθρώπου στην αγαπητική του σχέση με το Θεό.
Η δεύτερη ομάδα των Ιερών Μυστηρίων περιλαμβάνει τα προαιρετικά Μυστήρια:
Μη επαναλαμβανόμενα
Ιεροσύνη : Η Ιεροσύνη ή Χειροτονία είναι το Μυστήριο, κατά το οποίο με την επίθεση των χεριών του επισκόπου στο χειροτονούμενο μεταδίδεται η χάρη του Αγίου Πνεύματος σε αυτόν και του παρέχεται το δικαίωμα να ιερουργεί και να ποιμαίνει την Εκκλησία. Υπάρχουν τρεις τελετές χειροτονίας κατά τους βαθμούς ιεροσύνης α) Χειροτονία Διακόνου β) Χειροτονία Πρεσβυτέρου γ) Χειροτονία Επισκόπου. Η χειροτονία πρεσβυτέρου και διακόνου τελείται από έναν επίσκοπο ενώ για τη χειροτονία επισκόπου απαιτούνται τουλάχιστο δύο επίσκοποι.
Επαναλαμβανόμενα
Γάμος : Στην Ορθόδοξη Εκκλησία το Μυστήριο του Γάμου υφίσταται ως πνευματική ένωση του άνδρα και της γυναίκας και ως σαρκική για τη διαιώνιση του ανθρώπινου γένους. Ο γάμος δεν αποτελεί κατ’ αρχή επαναλαμβανόμενο μυστήριο, θεωρούμενος αδιάλυτος. Η Εκκλησία, όμως, προκειμένου να διαφυλάξει τον άνθρωπο από χειρότερη διάπτωση και δρώντας κοινωνικά και «κατ’ οικονομίαν», θέσπισε τη λύση του γάμου καθώς και ειδική τελετή για δεύτερο γάμο, επιτρέποντας συνολικά την τέλεση τριών γάμων για τα μέλη της.
Ευχέλαιο : Το Μυστήριο του Ιερού Ευχελαίου εδράζεται σε δύο χωρία της Καινής Διαθήκης. Το πρώτο είναι από την επιστολή του Ιακώβου του Αδελφοθέου «ἀσθενεῖ τις ἐν ὑμῖν; προσκαλεσάσθω τοὺς πρεσβυτέρους τῆς ἐκκλησίας, καὶ προσευξάσθωσαν ἐπ' αὐτὸν ἀλείψαντες αὐτὸν ἐλαίῳ ἐν τῷ ὀνόματι τοῦ Κυρίου• καὶ ἡ εὐχὴ τῆς πίστεως σώσει τὸν κάμνοντα, καὶ ἐγερεῖ αὐτὸν ὁ Κύριος• κἂν ἁμαρτίας ᾖ πεποιηκώς, ἀφεθήσεται αὐτῷ.» Ιακ.5.14 και το δεύτερο από το Κατά Μάρκον Ευαγγέλιο «καὶ ἤλειφον ἐλαίῳ πολλοὺς ἀρρώστους καὶ ἐθεράπευον.» Μαρκ.6.13. Όπως γίνεται φανερό από τα παραπάνω σκοπός του Ευχελαίου είναι η ίαση οποιασδήποτε ασθένειας, ως διαταραχή της αρμονικής λειτουργίας του σώματος, που κατά την ορθόδοξη θεολογία οφείλεται σε πνευματικά αίτια και κυρίως στη διαταραχή των σχέσεων του ανθρώπου με τον Θεό.
Ορθόδοξοι και καθολικοί οι διαφορές στα μυστήρια
Οι καθολικοί έχουν τις παρακάτω διαφορές στα μυστήρια
- Δεν βαπτίζουν όπως δίδαξε ο Χριστός (Μαρκ. 16,16. Ματθ. 28, 19) με τριπλή
κατάδυση του βαπτιζομένου, αλλά ραντίζουν.
- Το Χρίσμα το τελούν στα αγόρια σε ηλικία 14 ετών και στα κορίτσια σε ηλικία
12 ετών και όχι ταυτόχρονα με το βάπτισμα όπως συμβαίνει στην Ορθόδοξη
Εκκλησία.
- Στο
μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας έπαψαν από το έτος 1200 να μεταδίδουν στους
πιστούς το Σώμα και το Αίμα όπως συμβαίνει·με τους Ορθοδόξους, αλλά μεταδίδουν
μόνο αγιασμένο άρτο. Τούτο έρχεται σε αντίθεση με τα λόγια του Χριστού «εάν μη
φάγετε την Σάρκα του Υιού του ανθρώπου και πίητε το Αίμα, ουκ έχετε ζωήν εν
εαυτοίς» (Ιωάν. 6,53 - 56).
- Το Ευχέλαιο το τελούν μόνο προ του θανάτου, ενώ το εφόδιο για τους Ορθοδόξους προ του θανάτου είναι ή Θεία Κοινωνία. Ο Απόστολος Ιάκωβος συνιστά στους πιστούς να τελούν το Ευχέλαιο όταν αρρωσταίνουν (Ιακ. 5,14).
Στους Καθολικούς Ιερείς έχει επιβληθεί
υποχρεωτική αγαμία, ενώ σύμφωνα με την αρχαία εκκλησιαστική παράδοση ο κληρικός
είναι ελεύθερος να διαλέξει γάμο ή αγαμία.
Μία άλλη σοβαρή διαφορά είναι το αλάθητο του
Πάπα. Η Καθολική Εκκλησία το 1870 κατά την πρώτη Βατικάνιο Σύνοδο αναγνώρισε το
αλάθητο. Τούτο σημαίνει Θεοπνευστία του Πάπα, αλλά σύμφωνα με την Αγία Γραφή
και την Ιερά Παράδοση Θεόπνευστοι και συνεπώς αλάθητοι ήταν μόνο οι Απόστολοι
που φωτίστηκαν ιδιαιτέρως από το Άγιο Πνεύμα και είπαν και έγραψαν αυτά που
είδαν και άκουσαν (Λουκ. 6,10. Ιωαν. 14,26,16,13).
Ένα άλλο λάθος των καθολικών είναι το
πρωτείο του Πάπα, ο οποίος από τους πρώτους αιώνες ύψωνε τη θέση του πάνω από
όλους τους Πατριάρχες και τις Οικουμενικές Συνόδους. Έτσι ο Πάπας έφτασε στο
σημείο να ανακηρύξει τον εαυτό του διάδοχο του Αποστόλου Πέτρου και αντιπρόσωπο
του Χριστού, ορατή κεφαλή της Εκκλησίας και αλάθητο διδάσκαλο της Χριστιανικής
Πίστεως. Τούτο όμως είναι αντίθετο με το λόγο της Αγίας Γραφής (Εφεσ. 1, 22 -
23) σύμφωνα με τον οποίο ο αρχηγός και κεφαλή τόσο της στρατευόμενης όσο και
της θριαμβεύουσας Εκκλησίας είναι μόνο ο Χριστός.
Ορθόδοξη Χριστιανική διδασκαλία.
Η Ορθόδοξη Χριστιανική Θρησκεία
είναι η επίσημη Θρησκεία του Ελληνικού Έθνους. Στο ισχύον Σύνταγμα της Ελλάδας,
άρθρο 3, καθορίζεται ότι «Επικρατούσα Θρησκεία εν Ελλάδι είναι η της Ανατολικής
Ορθοδόξου του Χριστού Εκκλησίας».
Η διδασκαλία της Ορθόδοξης Χριστιανικής
Θρησκείας περιέχεται στην Αγία Γραφή και είναι αναλλοίωτη και απαραχάρακτη από
τότε που μας παραδόθηκε από τον ίδιο τον Ιησού Χριστό μέσω των Αποστόλων μέχρι
σήμερα.
Το λατρευτικό μέρος της
Ορθοδοξίας στηρίζεται στην Ιερά Παράδοση, η οποία αποτελεί απαραίτητο
συμπλήρωμα της Αγίας Γραφής, ενώ το δογματικό μέρος στηρίζεται στο Σύμβολο της
πίστεως και στις αποφάσεις των επτά Οικουμενικών Συνόδων.
Οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί πιστεύουν στον Τριαδικό Θεό. Πιο συγκεκριμένα
πιστεύουν ότι ο Θεός είναι Ένας. Μία ουσία. Μία φύση αιώνια, άκτιστη, άναρχη,
άπειρη και ανεξιχνίαστη. Αυτή όμως η θεία ουσία υπάρχει «ασυγχύτως και
αδιακρίτως» ολόκληρη στα τρία Πρόσωπα της Αγίας Τριάδας, του Πατέρα του Υιού
και του Αγίου Πνεύματος. Τα μόνα ιδιώματα που δεν είναι κοινά μεταξύ των τριών
Προσώπων της Αγίας Τριάδος είναι ότι ο Πατήρ είναι αγέννητος, ο Υιός γεννάται
και το Άγιο Πνεύμα εκπορεύεται εκ του Πατρός.
Ακόμη οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί πιστεύουν ότι
ή αόρατη Χάρη του Θεού μεταδίδεται στον άνθρωπο με τα ορατά μυστήρια. Για το
λόγο αυτό διατηρούν τα επτά Θεία μυστήρια αναλλοίωτα όπως ακριβώς τα παρέλαβαν
από το Χριστό διαμέσου των Αποστόλων.
Τήν πάσαν ἐλπίδα μου, εἰς
σέ ἀνατίθημι, Μῆτερ τοῦ Θεοῦ, φύλαξον μέ ὑπό τήν σκέπην σου.
Το Μέγα
Απόδειπνον
Κύριε τῶν Δυνάμεων, στάσου πλάι μας, διότι
ἄλλον συμπαραστάτη ἀπὸ ἐσένα, στὶς θλίψεις μας, δὲν ἔχουμε. Κύριε τῶν Δυνάμεων,
ἐλέησέ μας.
Απόδειπνο, ονομάζεται η προσευχή που τελείται
μετά το δείπνο. Λόγω της μεγάλης του διάρκειας - από την συνεχή προσθήκη ευχών -
περί τα μέσα περίπου του 14ου αιώνα, υπήρξε η ανάγκη συντόμευσης της ακολουθίας
αυτής. Έτσι επικράτησε η Ακολουθία του Μικρού Αποδείπνου, το οποίο και
διαβάζεται κατά το μεγαλύτερο μέρος του έτους. Η εκτενέστερη του μορφή, αυτή
της μεγαλύτερης διάρκειας, επικράτησε τελικά να διαβάζεται κατά την περίοδο της
Μεγάλης Τεσσαρακοστής και ονομάζεται Μέγα
Απόδειπνον.
Στα
Μοναστήρια το Μικρό Απόδειπνο διαβάζεται στον νάρθηκα του Καθολικού. Το Μεγάλο
Απόδειπνο σε όλη τη διάρκεια διαβάζεται στον κυρίως Ναό.
Ηχος πλάγ. β΄
Κύριε των Δυνάμεων, μεθ' ημών γενού, άλλον γαρ εκτός
σου βοηθόν, εν θλίψεσιν ουκ έχομεν, Κύριε των Δυνάμεων, ελέησον ημάς.
Στίχ. Αινείτε τον Θεόν εν τοις Αγίοις αυτού, αινείτε αυτόν εν στερεώματι της δυνάμεως αυτού.
Κύριε των Δυνάμεων, μεθ' ημών γενού, άλλον γαρ εκτός σου βοηθόν, εν θλίψεσιν ουκ έχομεν, Κύριε των Δυνάμεων, ελέησον ημάς.
Στίχ. Αινείτε αυτόν επί ταις δυναστείας αυτού, αινείτε αυτόν κατά το πλήθος της μεγαλωσύνης αυτού.
Κύριε των Δυνάμεων, μεθ' ημών γενού, άλλον γαρ εκτός σου βοηθόν, εν θλίψεσιν ουκ έχομεν, Κύριε των Δυνάμεων, ελέησον ημάς.
Στίχ. Αινείτε αυτόν εν ήχω σάλπιγγος, αινείτε αυτόν εν ψαλτηρίω και κιθάρα.
Κύριε των Δυνάμεων, μεθ' ημών γενού, άλλον γαρ εκτός σου βοηθόν, εν θλίψεσιν ουκ έχομεν, Κύριε των Δυνάμεων, ελέησον ημάς.
Στίχ. Αινείτε αυτόν εν τυμπάνω και χορώ, αινείτε αυτόν εν χορδαίς και οργάνω.
Κύριε των Δυνάμεων, μεθ' ημών γενού, άλλον γαρ εκτός σου βοηθόν, εν θλίψεσιν ουκ έχομεν, Κύριε των Δυνάμεων, ελέησον ημάς.
Στίχ. Αινείτε αυτόν εν κυμβάλοις ευήχοις, αινείτε αυτόν εν κυμβάλοις αλαλαγμού, Πάσα πνοή αινεσάτω τον Κύριον.
Κύριε των Δυνάμεων, μεθ' ημών γενού, άλλον γαρ εκτός σου βοηθόν, εν θλίψεσιν ουκ έχομεν, Κύριε των Δυνάμεων, ελέησον ημάς.
Στίχ. Αινείτε τον Θεόν εν τοις Αγίοις αυτού, αινείτε αυτόν εν στερεώματι της δυνάμεως αυτού.
Κύριε των Δυνάμεων, μεθ' ημών γενού, άλλον γαρ εκτός σου βοηθόν, εν θλίψεσιν ουκ έχομεν, Κύριε των Δυνάμεων, ελέησον ημάς.
Στίχ. Αινείτε αυτόν επί ταις δυναστείας αυτού, αινείτε αυτόν κατά το πλήθος της μεγαλωσύνης αυτού.
Κύριε των Δυνάμεων, μεθ' ημών γενού, άλλον γαρ εκτός σου βοηθόν, εν θλίψεσιν ουκ έχομεν, Κύριε των Δυνάμεων, ελέησον ημάς.
Στίχ. Αινείτε αυτόν εν ήχω σάλπιγγος, αινείτε αυτόν εν ψαλτηρίω και κιθάρα.
Κύριε των Δυνάμεων, μεθ' ημών γενού, άλλον γαρ εκτός σου βοηθόν, εν θλίψεσιν ουκ έχομεν, Κύριε των Δυνάμεων, ελέησον ημάς.
Στίχ. Αινείτε αυτόν εν τυμπάνω και χορώ, αινείτε αυτόν εν χορδαίς και οργάνω.
Κύριε των Δυνάμεων, μεθ' ημών γενού, άλλον γαρ εκτός σου βοηθόν, εν θλίψεσιν ουκ έχομεν, Κύριε των Δυνάμεων, ελέησον ημάς.
Στίχ. Αινείτε αυτόν εν κυμβάλοις ευήχοις, αινείτε αυτόν εν κυμβάλοις αλαλαγμού, Πάσα πνοή αινεσάτω τον Κύριον.
Κύριε των Δυνάμεων, μεθ' ημών γενού, άλλον γαρ εκτός σου βοηθόν, εν θλίψεσιν ουκ έχομεν, Κύριε των Δυνάμεων, ελέησον ημάς.
Ἁγνὴ Παρθένε Δέσποινα
Ο
ύμνος «Αγνὴ Παρθένε Δέσποινα» είναι ένας μη λειτουργικός
ύμνος, που συνέθεσε ο Άγιος Νεκτάριος Αιγίνης τον 19ο αιώνα μ.Χ., κατά τη
διάρκεια της θητείας του ως διευθυντής της Θεολογική Σχολής στην Ριζάρειο της
Αθήνας.
Η παράδοση θέλει την Παρθένο να εμφανίζεται ενώπιον του Αγίου Νεκταρίου στο μοναστήρι της Αίγινας, και να του ζητάει να καταγράψει σε χαρτί έναν ιδιαίτερο ύμνο, όπου οι αγγελικές χορωδίες ήταν έτοιμες να το ψάλλουν. Αυτός ο Ύμνος ήταν ο «Αγνὴ Παρθένε Δέσποινα».
Η παράδοση θέλει την Παρθένο να εμφανίζεται ενώπιον του Αγίου Νεκταρίου στο μοναστήρι της Αίγινας, και να του ζητάει να καταγράψει σε χαρτί έναν ιδιαίτερο ύμνο, όπου οι αγγελικές χορωδίες ήταν έτοιμες να το ψάλλουν. Αυτός ο Ύμνος ήταν ο «Αγνὴ Παρθένε Δέσποινα».
Ἦχος πλ.α΄
Αγνὴ Παρθένε Δέσποινα, Άχραντε Θεοτόκε, Χαῖρε Νύμφη Ανύμφευτε.
Παρθένε Μήτηρ Άνασσα, Πανένδροσέ τε πόκε, Χαῖρε Νύμφη Ανύμφευτε.
Ὑψηλοτέρα οὐρανῶν, ἀκτίνων λαμπροτέρα, Χαῖρε Νύμφη Ανύμφευτε.
Χαρὰ Παρθενικῶν Χορῶν, Αγγέλων ὑπερτέρα, Χαῖρε Νύμφη Ανύμφευτε.
Ἐκλαμπροτέρα οὐρανῶν, φωτὸς καθαρωτέρα, Χαῖρε Νύμφη Ανύμφευτε.
Τῶν οὐρανίων στρατιῶν, πασῶν ἁγιωτέρα, Χαῖρε Νύμφη Ανύμφευτε.
Μαρία Αειπάρθενε, Κόσμου παντὸς Κυρία, Χαῖρε Νύμφη Ανύμφευτε.Άχραντε Νύμφη πάναγνε, Δέσποινα Παναγία, Χαῖρε Νύμφη Ανύμφευτε.
Μαρία Νύμφη Άνασσα, χαρᾶς ἡμῶν αἰτία, Χαῖρε Νύμφη Ανύμφευτε.
Κόρη σεμνὴ Βασίλισσα, Μήτηρ ὑπεραγία, Χαῖρε Νύμφη Ανύμφευτε.
Τιμιωτέρα Χερουβείμ, ὑπερενδοξοτέρα, Χαῖρε Νύμφη Ανύμφευτε.
Τῶν ἀσωμάτων Σεραφείμ, τῶν Θρόνων ὑπερτέρα, Χαῖρε Νύμφη Ανύμφευτε.
Χαῖρε τὸ ᾆσμα Χερουβείμ, χαῖρε ὕμνος Αγγέλων, Χαῖρε Νύμφη Ανύμφευτε.
Χαῖρε ᾠδὴ τῶν Σεραφείμ, χαρὰ τῶν Αρχαγγέλων, Χαῖρε Νύμφη Ανύμφευτε.
Χαῖρε εἰρήνη καὶ χαρά, λιμὴν τῆς σωτηρίας, Χαῖρε Νύμφη Ανύμφευτε.
Παστὰς τοῦ Λόγου ἱερά, ἄνθος τῆς ἀφθασίας, Χαῖρε Νύμφη Ανύμφευτε.
Χαῖρε Παράδεισε τρυφῆς, ζωῆς τε αἰωνίας, Χαῖρε Νύμφη Ανύμφευτε.
Χαῖρε τὸ ξύλον τῆς ζωῆς, Πηγὴ ἀθανασίας, Χαῖρε Νύμφη Ανύμφευτε.
Σὲ ἱκετεύω Δέσποινα, Σὲ νῦν ἐπικαλοῦμαι, Χαῖρε Νύμφη Ανύμφευτε.
Σὲ δυσωπῶ Παντάνασσα, Σὴν χάριν ἑξαιτοῦμαι, Χαῖρε Νύμφη Ανύμφευτε.
Κορὴ σεμνὴ καὶ ἄσπιλε, Δέσποινα Παναγία, Χαῖρε Νύμφη Ανύμφευτε.
ἐπάκουσόν μου ἄχραντε, κόσμου παντὸς Κυρία, Χαῖρε Νύμφη Ανύμφευτε.
Αντιλαβοῦ μου ρύσαι με, ἀπὸ τοῦ πολεμίου, Χαῖρε Νύμφη Ανύμφευτε.
Καὶ κληρονόμον δεῖξον με, ζωῆς τῆς αἰωνίου, Χαῖρε Νύμφη Ανύμφευτε.
Ὑπεραγία Θεοτόκε σῶσον ἡμᾶς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου